יצירת קשר
DANEL_LOGO_04-01

    חיזוק הקשר שבין הסבים לנכדים

    אוגוסט 5, 2018
    // מערכת דנאל

    היחסים בין הורים לילדים לרוב הם אינטנסיביים, תובעניים ושוחקים. במרבית המשפחות בדורינו, קיים גם דור הסבים והסבתות, שהם על פי רוב בעלי פניות, מסוגלות ונכונות לקחת חלק בטיפול בנכדים. לכן, יש חשיבות בפיתוח מערכת התקשורת בין הילד לסבו וסבתו, קשר שבו כולם מרוויחים.

    בשנותיהם הראשונות של הילדים הם צמאים למגע, לאוזן קשבת ולזמן איכות עם מבוגרים. הם נתקלים ביותר דברים, שאינם יכולים לעשות, מכאלה שכן יכולים לעשות, ולכן דלת ליבם פתוחה לרווחה למי שמוכן להקדיש להם זמן ותשומת לב. 
    ההורים שלהם, על פי רב, עסוקים במגוון רחב של משימות,כגון: בפרנסת המשפחה, בוועד הורים, בהסעת הילדים למסגרות הלימוד וחוגים, בפעילות תרבות ועוד.

    הקשישים מצידם נמצאים בסיטואציה דומה למצב בו נמצאים הנכדים. גם להם יש יותר זמן פנוי, גם הם ישמחו לאינטראקציה חברתית, יש להם מה לתת, אך הרבה פעמים חסר בצד השני מי שיקבל. למרות הפער התרבותי הקיים בין הדורות, יש הרבה צרכים משותפים היכולים להוות גשר, ולגרום לכך שהקשר בין הדורות יגיע לכדי מימוש מלא.

    תפקיד ההורים הצעירים בקשר בין נכדים וסבים

    וכאן אתם נכנסים לתמונה, אתם מכירים את ילדכם הכי הטוב, מה הם אוהבים, התחביבים, מה חסר להם ומהן נקודות החולשה. במתרס השני, אתם גם יודעים באלו תחומים ההורים שלכם טובים יותר והיכן יוכלו לתרום וליהנות מהקשר, ומהן נקודות התורפה וכיצד ניתן לתעל את הקשר בצורה הטובה ביותר לכל הצדדים.

    "למרות הפער התרבותי הקיים בין הדורות, יש הרבה צרכים משותפים היכולים להוות גשר, ולגרום לכך שהקשר בין הדורות יגיע לכדי מימוש מלא"

    איך בונים קשר?

    כדאי לבנות את הקשר בהדרגה. נכד שרואה את סבו לכמה דקות אחת לכמה חודשים לא יעלה על דעתו להעביר פתאום לילה הרחק מהוריו בבית, שאינו ביתו. גם הסב מצידו, יכול במקרה שכזה, לחוות חוויה לא נעימה של צער וחוסר אונים.

    מומלץ להתחיל במפגשים קצרים בין הנכד לסבו, כשבתחילת המפגש ההורה נמצא בסביבה ונגיש לנכד, ולאט לאט ההורה מתרחק ומשאיר את הבמה לסבא ולנכד. רצוי כי במפגשים ראשונים אלה יעסקו השניים בתחביביו של הנכד וכך תיווצר התנסות נעימה, כמו משחק במכוניות צעצוע, משחקי מחשב או קריאת ספרים שהוא אוהב, ולא להתעקש על פעילות שעלולה ליצור התנגדות וחוויה שלילית.

    חשוב מאוד לוודא שיהיו ברשות הסב מאכלים שהילד אוהב, אין טעם להתעקש על אוכל בריא או מתוחכם אם הילד כעת מעדיף אוכל מסוים אחר. נכון, אוכל מזין חשוב להתפתחות הילד, אבל גם אם הילד יאכל אצל סבא וסבתא דברי מתיקה, שבדרך כלל אינם זמינים בבית ההורה, לא יקרה שום דבר מלבד חוויה נעימה לנכד ולסב.

    ביסוס הקשר בין סבים ונכדים

    עם הזמן ולאחר שהקשר הראשוני נוצר, אפשר וכדאי לשלב אלמנטים נוספים במפגשים. סיוע בשיעורי בית יאפשר להורה להוריד מטלה אחת ממנו ולנכד לקבל סיוע מאדם מבוגר עם יותר זמן וסבלנות. עבודת שורשים תוכל ללמד את הנכד על ההיסטוריה המשפחתית, וגם תעניק לסב במה לספר על דברים שעברו עליו. דוגמה נוספת לביסוס הקשר היא ליווי הנכד לחוגים, דבר שישלב את הסב בחייו של הנכד ותזכה אותו בנקודות אצלו, ויחד עם זאת תשחרר קצת זמן להורה לעבוד או לטפל בילדים אחרים. בדרך זו כל הצדדים מרוויחים מהקשר בין הדורות.
    דוגמאות נוספות לפעילות משותפת :טיולים משותפים, יציאה משותפת לבילוי בסרט או הצגה, גן שעשועים וספריה.

    על מנת שהקשר יצליח ויתפתח, על ההורה לתת דוגמה אישית של דפוסי תקשורת חיובית עם הסב והסבתא. קשר איכותי ביניכם לבין הוריכם תורם המון לכל הצדדים, אך הבנייה שלו היא בראש ובראשונה באחריותכם, כמובן צריך שתהיה הסכמה ושיתוף פעולה של כל הנוגעים בדבר. קשר חזק ילווה את הסב והנכד שנים רבות, עם ההזדקנות של הסב וההתבגרות של הנכד, תשתנה מהות הקשר, אך עצם קיומו תהיה חשובה מאוד לשניהם.

    לסיכום, צמצום פער הדורות במשפחה וחיזוק הקשר הבין-דורי נמצא בידיכם, הוא דורש בתחילה השקעה רבה מכל הצדדים, אך התועלת והרווח לטווח הארוך שווה כל רגע. הילדים מקבלים דמות מבוגרת נוספת עליה ניתן להישען, הסבים מקבלים הזדמנות להשתלב בעולמכם ולהיות חיוניים ואתם, ההורים הצעירים ועמודי התווך של הקשר, מקבלים עזרה גדולה ומרוויחים מכל העולמות.

    רוצים להתייעץ ולקבל מידע נוסף?

    צרו עמנו קשר ונשמח לענות על כל שאלה ולסייע

    95922*