יצירת קשר
DANEL_LOGO_04-01

    לצום או לא ביום כיפור

    אוגוסט 7, 2018
    // מערכת דנאל

    ימי הצום בתרבות ובמסורת היהודית הם ימים משמעותיים ליהודים ובפרט לאלה שצמים. לא לכולם הצום עובר בקלות, ולכל מי שצם יש את השיטה שלו כיצד להתמודד עם קשיי הצום. עם השנים, הגוף עובר שינויים, ולכן חשוב לפני כל צום לעצור רגע ולחשוב כיצד הכי נכון להיערך לקראת הצום. ושאלת השאלות – האם המצב הבריאותי מאפשר לקיים את המצווה.

    ללמוד מהעבר: איך עבר הצום בשנה שעברה?

    על מנת להקל על המבוגר הצם, כדאי לנסות ולשחזר את מהלך הצום בשנה הקודמת: 

    אם מצבו של המבוגר לא השתנה מאז הצום האחרון והוא מעוניין להמשיך ולצום גם בצום הקרוב, אין צורך לשנות את ההיערכות לצום. 

    אם חל שינוי במצבו של המבוגר מאז הצום האחרון או שהמבוגר חווה קשיים מהותיים בצום האחרון, יש מקום לבצע הערכה מחדש של אופן ההתמודדות עם ימי הצום ואף לבחון האם כדאי לצום גם השנה. במקרה והמבוגר נוטל כדורים, יש להבין האם לקיחתם מצריכה שתייה ואכילה. אם התשובה חיובית, חשוב להבין מה ההשלכות של הימנעות מלקיחת הכדורים במהלך הצום. 

    "במקרה וקיים ספק לגבי עמידתו של הקשיש במשימת הצום, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל, המכיר אותו היטב ויכול לחוות את דעתו המקצועית"

    התייעצות עם מומחים

    על פי היהדות, פיקוח נפש שם את חייו ובריאותו של האדם לפני קיום מצוות, ולכן במקרה של סכנה לבריאותו של המבוגר, מומלץ כי הוא לא יצום. 

    במקרה וקיים ספק לגבי עמידתו של הקשיש במשימת הצום, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל, המכיר אותו היטב ויכול לחוות את דעתו המקצועית. הדבר נכון בפרט כשהמבוגר סובל ממחלות ונוטל כדורים. 

    במידה והמלצת הרופא היא להימנע מצום, אך המבוגר מתעקש לצום, ניתן לשקול פנייה לסמכות רבנית שתסייע בשכנוע המבוגר להימנע מהצום. 

    אם אין מניעה רפואית, כדאי לוודא כי המבוגר אכל ושתה באופן מספק לפני תחילת הצום, ובמידת הצורך נטל את התרופות, וכי הוא עדיין מעוניין לצום. במהלך הצום, חשוב לשמור עם המבוגר על קשר עד כמה שניתן ולוודא שהוא בסדר ואינו מסכן את בריאותו.

    מה אוכלים לפני ואחרי הצום?

    ארוחה מפסקת: לקראת הצום יש למלא את מאגרי הגוף באנרגיה במזון, שהפירוק שלו אטי, וישאיר תחושת שובע לכמה שיותר זמן. מומלץ לאכול ארוחה רגילה ולא גדולה מדי, שתתבסס בעיקרה על תזונה עשירה בחלבונים, כגון עוף וביצים, ועתירת פחמימות, כגון אורז, פסטה ולחמים. 

    חשוב להרבות בשתיית מים לקראת הצום, זאת על מנת להימנע מאיבוד נוזלים. מומלץ להימנע משימוש מוגבר במלח ותבלינים, המגבירים את הצמא ולהימנע משתייה חמה, המעודדת הזעה וגורמת לאיבוד נוזלים. לרגילים לשתייה מרובה של משקאות המכילים קפאין, מומלץ להפחית כמויות מספר ימים לפני הצום כדי להימנע מכאבי ראש.

    ארוחת שבירת הצום: יש להתחיל לאכול באופן הדרגתי. מומלץ להתחיל בשתייה ממותקת עם פרוסת עוגה. מאוחר יותר ניתן לאכול ארוחה קלה ולא מכבידה מדי, שלא תקשה על העיכול במהלך הלילה. יום למחרת ניתן לחזור לשגרת האכילה הרגילה.

    צום קל