יצירת קשר
DANEL_LOGO_04-01

    לשבור את הבדידות
    אוגוסט 6, 2018
    // מערכת דנאל

    בשלב מסוים בחייהם של הורינו הבדידות דופקת בדלת. גם אם הורינו איתנים היום, בגיל השלישי מתקיימים שינויים רבים, ביניהם יציאה לפנסיה, יציאה של הילדים מהבית לטובת חיים עצמאיים והפיכתם של הילדים להורים בעצמם עם כל המחויבויות והמשמעויות הנלוות. הורינו המזדקנים, גם אם לא השתנו, עדיין מוצאים עצמם בפני מציאות חדשה, שעליהם לנסות ולהסתגל אליה.

    הסתגלות לימים של שקט

    ישנם מספר מצבים אליהם הזקן צריך להסתגל, מלבד האלמנט החברתי עם יציאתו לפנסיה ובניית הקן המשפחתי של ילדיו. לעיתים המצב הגופני גוזר על האדם לנוע פחות ובכך משפיע על האפשרויות החברתיות שלו. אבדן של בן זוג, קרוב משפחה או חבר טוב גם כן משפיעים על מצב בדידותו של המבוגר.

    כדי לצמצם את החלל החברתי שנוצר, אנשים לרוב ממלאים את חייהם בתכנים חדשים ומנסים להסתגל ככל הניתן לזמן הפנוי הרב שעומד לרשותם. זה יכול להיות תחביב או חלום שנדחק תמיד לשוליים, כמו הרשמה לחוג ברידג', חוג מטיילים לגיל השלישי, סדנת אמן וכדומה, בדרך זו גם מגדילים את המעגל החברתי החדש וגם מעשירים את החוויה האישית.
    כמובן, כל השינויים הללו מצריכים מהמבוגר לעבור תהליך של הסתגלות. חלקם מצליחים יותר ואחרים פחות ומתקשים יותר, אפילו חשים לראשונה בחייהם תחושה של בדידות מתמשכת.

    "תפקידנו כילדים של ההורים המתבגרים הוא לסייע ולכוון במידת הצורך ולהעניק להם אהבה ותמיכה, בדיוק כמו שהם נתנו לנו כשהיינו קטנים וחסרי אונים"

    איך שוברים את הבדידות?

    למצב רוחו של האדם ישנה השפעה רבה על מצבו הבריאותי, חשוב לעשות כל מאמץ שיידרש כדי להקל על הבדידות. את ההתמודדות הזאת ניתן לעשות במספר דרכים:

    הקשר המשפחתי – בגזרה המשפחתית כדאי ליזום מפגשים בימים קבועים, למשל ארוחת יום שישי משפחתית יכולה להוות את אחד העוגנים. אם יש במשפחה ילדים קטנים, אפשר לקבוע כי בן המשפחה המבוגר יוציא אותם מהגן או מבית הספר ויבלה איתם את אחר הצהריים, גם כדי ליצוק תוכן לחיי היומיום, לעבות את הקשר הבין-דורי ולהקל על ילדיו. תחושת השליחות והסיוע צפויים לתרום לתחושה חיובית. 

    חידוש קשרים מהעבר – זה הזמן לעודד את בן המשפחה לחזור לקשרים שהתרופפו עם השנים, למשל חבר קרוב עמו נהג להיפגש, שכן קרוב שיכול לשמש חבר טוב.

    מעגלים חברתיים חדשים – ישנן קבוצות תמיכה לאנשים מבוגרים, שם ניתן לחלוק את הקשיים עם אנשים דומים וגם להכיר חברים חדשים. כמו כן, בעידן הרשת החברתית ניתן ליצור קשרים חברתיים של אנשים הנמצאים במצב החברתי והגילאי זהה ובכך ליצור חברים חדשים.

    התנדבות – אפשר להציע להורה להתנדב באחת ממאות העמותות המשוועות לכוח אדם איכותי, ובכך לשפר אצלו את תחושת השליחות והערך העצמי וגם לעזור לזולת.

    פעילות גופנית – הזמן הפנוי יכול להיות מנוצל לפעילות גופנית כמו הליכות ושחייה. למי שסובל מבעיות רפואיות מומלץ להתייעץ עם מדריך כושר להתאמת סוג ההתעמלות למצב הגופני של הזקן.

    תחביבים ותרבות פנאי – כל מה שאדם אמר לעצמו "כשאצא לפנסיה ויהיה לי זמן" – זה הזמן! קריאה, טיולים, סריגה, משחק קלפים, תיאטרון, לימוד שפות וכל מה שכל השנים נדחק הצידה בשם מירוץ הזמן להספיק הכל.

    אין ספק כי הגיל השלישי מביא איתו המון אתגרים, התמודדות נכונה איתם צפויה להביא להרבה סיפוק, אושר ועניין. תפקידנו כילדים של ההורים המתבגרים הוא לסייע ולכוון במידת הצורך ולהעניק להם אהבה ותמיכה, בדיוק כמו שהם נתנו לנו כשהיינו קטנים וחסרי אונים.