יצירת קשר
DANEL_LOGO_04-01

    ניהול נכון של תקציב הקשיש

    אוגוסט 5, 2018
    // מערכת דנאל

    סל ההוצאות של האדם משתנה לאורך השנים, וכך גם במהלך ההזדקנות. כשהמצב הפיזיולוגי אינו כשהיה, גדל הצורך בתרופות, בביקורים אצל רופאים, תזונה המותאמת לצרכיו של הקשיש, ולעיתים בסיוע של עובדים זרים. למרות האמור לעיל, השינוי בהכנסות אל מול הוצאות אלה הוא לרוב ביחס הפוך. לכן, ניהול נכון של תקציב הקשיש הכרחי לשמירה על רווחתו לאורך זמן.

    על מנת לכלכל נכון את הוצאותיו של הקשיש, יש לבחון את הכנסותיו אל מול ההוצאות הצפויות, כשהמטרה היא להשתדל להימנע מחריגה בהוצאות ככל שניתן, אלא אם עומדות לרשות הקשיש עתודות משמעותיות של נכסים וחסכונות.

    איתור מקורות הכנסה

    בצד ההכנסות חשוב לאתר כל מקור הכנסה אפשרי. ישנם מקרים בהם הקשיש לא שיתף את בני משפחתו בנושאים כספיים, והם אינם יודעים כלל אם הזקן מנצל את מלוא זכויותיו מול הגופים השונים. חשוב מאוד לנסות ולאתר מקורות הכנסה פוטנציאליים, כגון קופות גמל, פנסיה, פיצויים, תשלומים, רנטות, זכאות להנחות כתושב ותיק וביטוח לאומי, ולוודא שהקשיש אכן מקבל את מלוא הכספים המגיעים לו.

    כדי לאתר מקורות הכנסה כאלה, ניתן לאסוף את דברי הדואר על מנת להכיר את הגופים הפיננסים שאיתם מקושר הקשיש או להיעזר בגופים מסחריים שנותנים שירותים אלה בתשלום ויודעים לאתר מקורות הכנסה שלא נוצלו.

    "על מנת לכלכל נכון את הוצאותיו של הקשיש, יש לבחון את הכנסותיו אל מול ההוצאות הצפויות, כשהמטרה היא להשתדל להימנע מחריגה בהוצאות ככל שניתן"

    תכנון הכנסות מול הוצאות

    יש למפות את מלוא ההוצאות ודרכי התשלום עליהן. למשל במידה ולקשיש יש כרטיס אשראי האם מרבית הרכישות מתבצעות בכרטיס, הוראת קבע בבנק או במזומן. קל יותר להבין את סך ההוצאות החודשי ואת ההתפלגות מעיון בדפי האשראי, הבנק, דפי חשבונות וחיובים שונים.

    מעקב אחר התפלגות ההוצאות החודשיות והשנתיות יאפשר להבין מה מבין ההוצאות הוא הכרחי ומה לא. זאת, במטרה לנסות ככל שניתן להגיע לאיזון בין ההכנסות להוצאות. קיימים היום בשוק גופים, שעוסקים בתכנון תקציב, חלקם אף עושים זאת בהתנדבות, שיכולים לסייע בבניית תקציב לאורך זמן.

    איפה ניתן לחסוך?

    בשלב זה, לאחר צפייה בהוצאות השונות, יתכן ויעלו רעיונות להוזלה של מרכיבים שונים. אם יש הוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית, כדאי לוודא שהקשיש מודע להנחות שהוא זכאי להן. אם ישנן הוצאות על תרבות, במרבית העיריות ניתנת הנחה לפנסיונרים. כדאי גם לבדוק אם קיימת הנחה באגרות שונות לקשיש, כגון הנחה בתשלומי הארנונה, הנחה בחשבון חשמל למקבלי השלמת הכנסה ופטור מתשלום אגרת הטלוויזיה. הנחות אלה יכולות לחסוך מאות רבות של שקלים מדי חודש.

    פיקוח עצמי ובקרת תקציב

    לאחר מיפוי ההוצאות והתעדוף בסעיף ההוצאות, חשוב להמשיך ולפקח מדי חודש-חודשיים על התנהלות התקציב ולוודא כי אין חריגה ממנו. במידה וקיימת חריגה צריך לבחון את התקציב מחדש בהתאם לאחוז החריגה כמובן.

    יש לקחת בחשבון כי עם הזמן הקשיש עשוי להזדקק לסיוע רב יותר, חשוב לבחון מדי פעם האם סעיפי ההוצאות שמופו בעבר עדיין רלבנטיים או שיש לעדכנם. במקרה והצרכים הסיעודיים של הקשיש מתגברים, חשוב לבדוק האם הם מזכים אותו להגדלת התמיכה מביטוח לאומי.